Julfilmsrecension - från misär till mys

Jul, Julfilmer / Jul, Julblogg, Julfilm, jul365, julfeeling / Permalink / 1
Hade hoppats på en julkalender idag men Öppet Arkiv är ju så jädrans snåla med sådana. Hoppas verkligen det blir mer julfeeling där snart, och i de andra streamingtjänsterna. Jag började med att titta på:
 
How Sarah got her wings (2014)
Sarah är ett sannolikt ego som ändå ägnar sin tid åt en massa goda saker. Hon dör och kommer till himlens vänthall, där det visar sig att hon trots alla goda handlingar inte står på listan för att få komma in. Däremot får hon chansen att återvända till jorden som en ängel för att "fixa något". Något råkar vara hennes ex-pojkväns liv.. Jag orkar inte ens beskriva vidare.. Visst det är juligt, pyntigt och magiskt som tusan. Bara därför man orkar igenom den. Men i övrigt är den hemsk, den håller sig inte till sina egna premisser, den ger skeva bilder av allt och är helt enkelt bara osmaklig när ett rum med hemlösa applåderar deras kärlek från sina sovsäckar. 
 
Under den här filmen började jag undra om jag börjat bli Grinchen, om JAG tappat julkänslorna och bara kommer att ge er sura inlägg till jul. För att undersöka så kollade jag på en film till:
 
The tree that saved christmas (2014)
Molly jobbar som ouppskattad assistent till en stressad skitapa, som tvingar henne att ta hand om hans barn och att ställa in sin jul för att något  avtal ska skrivas på. Men när det visar sig att hennes familjs julgransfarm är i fara så struntar hon i jobbet och åker genast dit. Där kämpar hon tillsammans med sin familj mot banken som tänker ta deras hus och mark. På banken jobbar hennes ungdomskärlek, som hon trodde att hon skulle spendera livet med. Kampen går hit och dit och hennes chef med döttrar dyker oväntat upp och gör sitt. Mer kommer jag inte att avslöja för denna julfilm tycker jag att ni ska se. Den är den ultimata julfilmen i i "Hallmark"-genren. Där finns familj, kärlek, snö, pynt, lite magi, alles! Klyschig historia så klart, men den överraskar lite och är inte så pass klyschig som man först tror. Det var uppfriskande och mysigt!
 
Så, ordningen är återställd! Jag känner mig superjulfeelig och avslappnad! Nu längtar jag efter min galna pandurobeställning!  
#1 - - Sandra:

Jag har kollat på båda filmerna, måste säga att din beskrivning är väldigt träffande på båda filmerna. =) Vet inte vilken tjänst du tittade på, men jag såg på Cmore och måste hålla med att det är snålt utbud på julfilmer, dock var det bättre bara för några månader sen, sedan försvann flera.


Svar: Förhoppningsvis laddar de upp för att kunna bomba oss med julfilmer snart! Tack för att du läser och kommenterar! =)
julfeeling.blogg.se

Till top