Chokladtryffel

Jul, Julrecept / Jul, Julblogg, Julgodis, jul365, julfeeling, julrecept / Permalink / 0
Då jag ändå varit i bakartagen i helgen då min man fyllt år så passade jag idag även på att göra chokladtryfflar, klassiskt julgodis. För att jula till det lite ytterligare så rullade jag hälften i krossad pepparkaka. 
 
Jag läste jättemånga olika recept med varierande svårighetsgrad, det var kondenseradmjölk och tempererade grejer, vattenbad och glans hit och dit. Jag valde att köra på det som var det mest basic som gick att hitta, för julgodis ska vara enkelt, snabbt och gott. 
 
Du behöver:
250 g choklad
1,5 dl vispgrädde
50 g smör
Ev. smaksättare som pepparmint, likör, passerad sylt
kakao/krossad pepparkaka/krossad polkagris/finhackade nötter/what evs
 
Hacka sönder chokladen. Smält smöret i en kastrull eller gryta (med beläggning så att smeten släpper lätt), utan att smöret mörknar. Häll i grädden och låt det koka upp under omrörning. När grädden kokar så stjälp i chockladen, stäng av värmen på spisen och rör medan chockladen smälter. Häll upp smeten i en form och sätt plast över. Jag använde en fyrkantig form så att jag sedan kunde skära rutor så att bollarna skulle bli hyfsat lika stora. Låt smeten svalna i rumstemperatur och sätt den sedan i kylen i 1-2 timmar. 
 
Ta därefter ut den och rulla små bollar. Rulla bollarna i garneringen, förslagsvis genom att ha upp garneringen i en djuptallrik som du släpper ner bollen i och snurrar runt lite. Klart! Lite kladdigt blir det för de smällter snabbt av krippsvärmen! Om man vill kan man ju även ha dem i knäckformar för att minimera kladdet vid servering!
 
Uppmärksammade precis att det blivit mycket mat och bak på bloggen, så nästa inlägg får bli ett pyssel. Har äntligen fått mitt paket från Panduro så det ser jag fram emot.. 
Till top