Lussebullar med vit choklad

Jul, Julrecept / Jul, Julblogg, Lussebullar, Saffran, jul365, julfeeling, julrecept / Permalink / 0
Härom kvällen så bakade jag och min man lussebullar med fyllning av vit choklad och philadelphia. Jag ville testa något nytt och tyckte att det lät mumsigt. Jag tycker inte så mycket om degiga saker så ska väl erkännas att jag inte är överförtjust, men för att vara en saffransbulle så var de goda och de normala som har smakat tycker att de var toppen. Riktigt saftiga! Mina saknar på bilden det avslutande strösockret, för mina skulle frysas. 
 
Jag tog receptet från Victorias provkök, en sammanfattning finns nedan:
 
Bullarna
50g jäst
5 dl mjölk (3%)
120 g äkta smör
2 paket saffran
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
ca 14 dl Vetemjöl special
 
Smält smöret och tillsätt mjölken, smula jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen (max 37 grader). Tillsätt salt, socker och saffran. Arbeta sedan ner vetemjölet gärna med maskin. Knåda degen ca 10 minuter. Tillsätt lite mjöl i taget tills du får en smidig deg. Degen ska inte vara klibbig men tillsätt inte för mycket mjöl bara för de blir torra då. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 minuter och kavla sedan ut degen och bred på fyllningen
 
Fyllning:
Rumsvarmt smör
200g vit choklad
150 philadelphiaost naturell, rumsvarm
 
Smält chokladen försiktigt över ett vattenbad och låt svalna.
Blanda sedan ner rumsvarm philadelphiaost och rör om till en slät kräm.
Smöret brer du i ett tunt lager direkt på bulldegen när du kavlat ut den och efter det brer du på ett lager chokladkräm.
 
Vik sedan ihop degen och skär i breda remsor som du delar som ett par byxor. Tvinna ihop till en bulle och lägg på en plåt med bakplåtspapper eller lägg dem i engångs aluminiumformar. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Sätt in bullarna i ugnen  7-10 minuter, jag hade dem något längre, på 225 grader.
 
Topping:
Smält smör
Strösocker
 
Låt svalna, pensla med smält smör och doppa i strösocker innan servering. Ska du frysa bullarna så frys dem osockrade.
 
Till top