Julkalender - på radio!!!

Jul, Julkalendrar / Jul, Julblogg, Julkalender, Radiokalender / Permalink / 0
Idag har jag för föööörsta gången någonsin lyssnat på en julkalender, på radio! Som liten kunde jag inte förstå det roliga och tyckte nästan synd om de som hade radiokalendrar. Men idag kom dagen, för vad annat har jag tid med nu när jag är på upploppet inför i mitt kalas.
 
Marvinter - 2017
Marvinter handlar om en liten gosse, Hugo, som åker tillsammans med sin farmor till djupaste norrland. Han är ledsen för att han inte har några kompisar och något hemskt har hänt. Väl på plats på ett pensionat i skogen så börjar han träffa märkliga karaktärer och han förstår snart att det är en märklig plats han har kommit till. Där finns alla väsen man kan tänka sig som tomtar, troll, näcken och inte minst den onda Maran. Saker går snabbt åt skogen när farmor försvinner. Det visar sig att farmor har burit på en hemlighet som i högsta grad påverkar Hugo och hans framtid. Maran planerar att göra så att det aldrig blir sol igen och Hugo måste tillsammans med sin nyfunna vän lycktaflickan Lumina rädda farmor och världen, på sin väg händer hemskheter, de träffar roliga karaktärer, finner vänskap och Hugo finner sig själv. 
 
Efter att jag hört första avsnittet tänkte jag "ne men va fanken, det här kommer jag inte kunna lyssna på". I was wrong, den blir bra! Jag upptäcker ganska snabbt att genier som Olof Wretling och  Sven Björklund är med och kalendern innehåller väldligt mycket "Mammas ny kille" (vet du inte vad det är så look it up)-inspirerade karaktärer. Karaktärerna är lustiga, meningsutbytet underhållande och ofta inte barnanpassat. Handlingen är relativt intressant men förutsägbart och som vanligt med svt/sr-produktioner så är det väldigt mycket moralkakor. Den är relativt läskig, förvånandsvärt läskig för målgruppen. Men helt klart värt att lyssna på och fungerar lika utmärkt även resterande år. Hade inte varit helt fel om de hade skrivit en bok med samma karaktärer och broderat ut handlingen något.. 
 
Eftersom det är min första så kan jag ännu inte säga att radiokalendrar är guld, men den här var iallafall minst silver! Testa! 
Till top