Julbutiker

Jul / Jul, Julblogg, jul365, julbutiker, julfeeling / Permalink / 0
Som jag nämnt så har jag varit på roadtrip i Europa, däribland Tyskland där vi for längst Romantiska vägen. Far man längst den så kommer man till en fin stad som heter Rothenburg, där de åtminstone har tre stora julbutiker varav jag besökte två (tillhörande samma företag). Båda är väl värda ett besök och har en salig blandning av supermoderna julsaker och gammaldags träsaker, krimskrams blandat med kvalité. Tyvärr så fick man inte ta kort där inne så det blev blott en tjuvfotograferad gran att visa för er.
 
De heter "Käthe Wohlfahrt - Weihnachtsdorf" och ligger mitt emot varandra på en gata väldigt nära torget. De har även ett julmuseum, som till min stora besvikelse var stängd just den rackarns lilla dagen som jag var där. Men jag fick iallafall ladda på mig lite inspiration samt göra några små inköp. Det var inte så superbilligt precis, men det är kanske lika bra, då hade jag farit hem med hela bilen full.. 
 
Även i Dresden, som vi passerade på vägen hem, finns det ett antal julbutiker. De har visserligen lite av varje men är i huvudsak inriktade på träattiraljer, främst ljusstakar och dyligt. Jag besökte RATAGS "Kunsthandwerk in der Altmarktgalerie". Skulle hemskt gärna åka ner till Tyskland och gå på några julmarknader, de verkar gå mer all in än vad vi här uppe gör.. 
 
När vi for igenom Prag så mindes jag att det finns en mysig julbutik där. "Christmas shop PRAGUE" heter den lite fantasilöst och ligger på en liten stenlagd gata under Pragborgen, på väg ner mot Karlsbron. Vet inte om den egentligen är så mysig, men den är i alla fall väldigt plötslig. Med det inte sagt att den är omysig på någotvis, men den är nog mest plötslig. Plötsliga julaffärer kanske de bästa för man blir så superglad när man snubblar på en där den är oväntad.. 
 
Egentligen är det lite onödigt att tipsa, när alla kan googla hej-vilt var de än är. Men det kan ändå vara bra, för då kanske det plötsligt ringer en liten klocka när man är någonstans och semestrar: "Juste, har jag inte läst någonstans någon gång att det finns en bra julbutik här i korkarna". Ifall man nu inte är en sådan som spontant söker sig till varenda julaffär som finns! 
 
Men nu får det vara slutbabblat om denna resa! In med pyssel, tänker ni! Ja men okej då, tänker jag! 
 
Nu ska jag ut och leta ekollon! 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till top