Trolltider!

Jul, Julkalendrar / Jul, Julkalender, Trolltider / Permalink / 0
Nu var det längesedan jag skrev om/tittade på en julkalender så idag var det dags tycker jag! Det här är en klassiker med gott rykte som jag minns som fantastisk men där jag har väldigt blandade känslor idag. Började kolla på den för en tid sedan och fortsatte med några avsnitt idag. Jag trodde i alla fall att jag gjorde det, visade sig när min man väckte mig att jag mest sov..Men lite hann jag se:
 
Trolltider (1979) 
Trolltider handlar om ett litet gäng småtroll som bor i en glänta i skogen, inte allt för långt ifrån där människorna bor. Under trappan hos människorna bor Vätten och lite längre bort i skogen bor den goda feen och den elaka häxan. I julkalendern får man följa deras vardagliga liv med inslag av folkmyter, asatro, vidskeplighet och magi. Ofta ackompanjerat av en trallvänlig liten truddilutt. 
 
Alla har sina givna roller, häxan är elak, feen är genomgod, småtrollet Kotten är barnslig och småtrollet Daisy är försiktig och så vidare. Det genomgående temat är att var en av dem ändå behövs i olika situationer. 
 
Det jag minns i från denna, som jag förmodligen såg när den sändes på nytt 1994, var att den var supermysig och varm. Det är fortfarande sant, älskar miljöerna och karaktärerna. Det är något oemotståndligt med saker som är små, vem vill inte sova i en sko och sitta på en trådrulle och äta middag på en flugsvamp? Oh vad man önskade sig att det bodde en lite Vätte under trappen där hemma. Men i övrigt så är den tyvärr inte jättebra, handlingen är inte speciellt spännande och låtarna är i huvudsak bedrövliga. Mysigt, men man blir inte underhållen tyvärr.. 
 
Rent produktionsmässigt tycker jag att den är ett mästerverk ändå, de har VERKLIGEN anstängt sig till max med kulisser, kostym, klippning och effekter.  Det är även en gedigen rollista med bland annat Birgitta Andersson (Doris i Jönssonligan), Ted Ström (Olyckan - Trazan och Banane) samt Siw Malmqvist (ingen referens behövs). Jag förstår verkligen att den blev megapopulär när den kom -79. 
 
Har man aldrig sett den tycker jag ändå att den är värd att se en gång, om så bara för att tillgodogöra sig den julkulturella referensen! =)
 
 
Till top