Julbock

Jul, Julpyssel / Permalink / 0
Jag tror att det var min mormors far som en gång i tiden snickrade ihop en träställning föreställande en bock. Den ställningen fann jag ett år orken att klä in med granris. Mycket charmig om jag får säga det själv. Tyvärr har jag hittills bara orkat göra det engång, men eftersom detta är julåret så lär jag ju slå till i år igen.
 
Lite trivia:
Julbocken har varit en symbol i juletid i norra Europa under en lång tid. Den har förekommit i både lekar, sånger och prydnader. Under en period delade bocken till och med ut julklapparna. En populär lek förr var att smygställa en bock hos tex grannarna, det gällde sedan för dem att osedda lämna tillbaka bocken. Nu förtiden har vi mest halmbockar som dekorationer, i och bredvid julgranen. Källa: wikipedia.se
Till top