Sista sötsaken - inte heller en klassiker

Jul, Julrecept / Jul, Julblogg, chocolatechipcookies, jul365, julfeeling, julrecept / Permalink / 0
Okej, nu är jag klar med sötsakerna för i år. Är ju ca noll personer i min familj som är speciellt förtjust i sötsaker så jag vet inte egentligen varför jag har gjort så mycket saker. Men bloggen behöver ju innehåll och alltid kommer det väl någon bekant på fika i jul. Jag kan ju även passa på att bjuda kollegorna på lite sötsaker, för oj oj vad de kan äta sötsaker. 
 
Har mer eller mindre inte gjort en enda klassiker. Men jag menar, varför göra någon äcklig ischoklad pga tradition när man kan göra delikata chocolate chip cookies. Och dessa är VERKLIGEN delikata! Förärades detta recept av en studiekamrat för många år sedan, och nu förärar jag er med det! 

300 gram
 Smör

4 dl Socker
2 st Ägg
2 tsk Vaniljsocker
7 dl Vetemjöl
½ tsk Salt
1 tsk Bikarbonat
4 msk Kakao
200 gram Blockchoklad (vit, mörk, ljus.. välj själv! Jag brukar blanda och ta 300 istället för 200)

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret och låt sedan kallna lite. Blanda socker, ägg och vaniljsocker i en skål.
Häll i smöret. Blanda ordentligt.

Blanda sedan i resten av ingredienserna. (Vetemjöl, salt, bikarbonat, kakao)
Hacka blockchokladen i småbitar, inte så smått att det blir smuligt. 

När alla ingredienser har blandats ihop så häll i den hackade blockchokladen och rör om lite lätt. Se till så att det finns choklad jämt fördelat i degen så att samtliga kakor får chokladbitar i sig. 
När degen är klar, gör små bollar av degen. En rågad matsked i mängd är lagom. Platta till lite grann. 

Lägg bollarna utspritt på smörpapper på en plåt. Lägg dem inte för nära varandra då de flyter ut. 

Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. 

När kakorna tas ut från ugnen så är de väldigt mjuka och den hackade chokladen är smält. 
Låt dem svalna en stund innan du rör dem,och när de sedan har blivit aningen hårdare så lägg in i kylen. 
Låt dem kylas för att chokladen ska stelna. 

Enjoy!
 
 
Till top