Dumlekakor med julalibi

Jul, Julrecept / Jul, Julblogg, jul365, julfeeling, julrecept / Permalink / 0
Jag är ju som ni kanske har förstått inte så jätteförtjust i så mycket sötsaker, ska erkännas att jag knappt smakat på mina senaste bakverk. Men är det något jag tycker om så är det dumlekakor. Men dumlekakor är ju egentligen inte julbak, så vad gör man? Jo man ger dem julalibi genom att trycka ner pepparkaksdumle istället, och voila julkakor! De är även sååå lätta och snabba att göra:
 
Rör ihop 150gram rumsvarmt smör med 1dl stösocker, gojsa ihop för hand eller med visp. Ha i 0,5 tsk salt och 1 tsk bakpulver, blanda. Ha i 3 dl mjöl och jobba ihop till en deg. Dela degen i 24 delar, förslagsvis genom att göra en lång "korv" och dela upp. Rulla bollar och sätt i aluminiumformar. Tryck en dumlekolan i mitten av varje kaka, somliga kör en halv men jag kör en hel. Ska det vara så ska det vara. 
 
Stoppa sedan in kakorna i ugnen i 10-12 minuter på 175 grader. Dumlekolorna ska ha smält och bubbla.
Ta sedan ut dem och släng på en nobless medan de är varma, så smälter den lite mumsigt ovanpå.
 
Klart! Det passade superbra med pepparkaksdumle, blev precis lagom med pepparkakssmak på det hela! Testa! =)
 
 
Till top