Julklappstips?

Jul, Julpyssel / Jul, Julblogg, Julklapp, Lapptäcke / Permalink / 1
Knappast ett julpyssel i just detta utförande men absolut ett julklappstips! Detta lapptäcke har jag gjort till en kompis lilla dotter (förhoppningsvis har hon öppnat paketet innan hon ser det här inlägget), men ett lapptäcke kan man ju göra till vem som helst när som helst! 
 
Återigen ett pyssel som man kan variera i oändlighet. Man kan göra dem väldigt basic eller hur jädrans krångliga som helst. Skönast är det ju om man köper färdiga rutor i lagom storlek (Panduro!) men det blir även väldigt mycket dyrare. Lapptäckskonsten har några givna steg:
 
- köp rutor eller klipp rutor av olika charmiga tyger
 
- lägg ut på golvet, glo på dem i oändlighet och flytta runt dem tusen gånger tills du är nöjd
 
- ta kort på mönstret, för du kommer inte ihåg det
 
- sy ihop rutorna i rader, och sy ihop raderna 
 
- är du dryg eller har tid över så styrk kanterna så att de är plana och ligger åt samma håll
 
- trassla in dig i tusentals trådar som är överallt
 
- vid behov/lust sy dit en kant, gör den gärna stor från början så har du att ta av när något går åt skogen
 
- krångla till förbannelse med hur du ska få ihop det hela med bakstycken och fyllning
 
- genomgå livskris, hota filten med förstörelse och släng den i ett hörn
 
- stryk den för att återfå livsglädjen och tron på din förmåga och gör ett nytt försök med att få ihop det
 
- Glöm din OCD, ingen kommer att se att alla hörn inte sitter rätt på millimetern ( sa hon till sig själv utan övertygelse)
 
- Klar!
 
Har samlat på mig juliga tygstycken under en tid, så om jag orkar ett lapptäcke till i år så blir det kanske en julfilt vad det lider.. 
#1 - - Emma:

Det här är helt klart mitt favoritinlägg hittills 😂 Min symaskin är utlånad just nu, men när den är åter i hemmet kanske jag vågar mig på att prova!

Svar: Haha ja gör det, nu vet du vad som väntar =)
julfeeling.blogg.se

Till top