Tomtemaskinen

Jul, Julkalendrar / Jul, Julblogg, Julkalender, julfeeling / Permalink / 0
Då jag dessvärre är fortsatt sjuk så blir det inget pyssligt inlägg idag heller. Men i förrgår passade jag på att kolla på lite julkalender medan jag låg rakt upp och ner, så vi kör en recension till! Då jag befinner mig på en inrättning, vars syfte är att folk som lämnar den ska må något bättre än folk som kommer till den, så har jag inte min dator och inte heller orken att skriva något långdraget. Vi får se vad det blir.. kanske en fingertutt. 
 
Tomtemaskinen (1993)
Tomtemaskinen handlar om julstöket hemma hos gubben Pettson och katten Findus. Det ska städas, bakas pepparkakor, granar ska huggas och julklappar ska tillverkas. Gubben Pettson råkar lova att tomten ska komma, vilket innebär att han helt enkelt får se till att det blir så! 
 
Pettson och Findus är Pettson och Findus. Lagom mysigt, lagom lustigt, lagom intressant och Findus är bara något för dryg. Ika Nord, som jag i övrigt tyckte var rätt läskig när jag var liten, är perfekt i rollen som Findus. De jobbar på något sätt i samma energifält. Ingvar Hirdwall (grannen i Beck) funkar bra som Pettson också, men det skulle nog ganska många småtrötta äldre herrar klara. De har gjort ett superbra jobb med omgivning och kulisserna, det känns som om man är i böckerna, med en blandning av ritat och riktigt. De har även lagt dit alla små filurer som förekommer i Pettson och deras små upptåg, samt att de använt green screen för att göra Findus liten, vilket får påstås satsigt av dem! Kalendern resulterade även i en bok med samma handling samt en tecknad version. 
 
De två senare har jag konsumerat mer än originalet men alla tre varianter är bra! Helt klart en julkalenderklassiker som är väl värd att se! Dyker upp en hel del familjära ansikten i diverse små roller också, lite uppiggande så här i efterhand. Just nu var den lite lurig att lyckas se men den finns på DVD och kommer säkert till Öppet arkiv inför jul. Bara att se.... 
Till top