Silkespapper

Jul, Julpyssel / Permalink / 0
Idag har jag för första gången gett mig på att göra pompoms av silkespapper. Lätta att göra, desto svårare att ta kort på. Dessutom är de snyggare på lite håll!
 
Har egentligen aldrig varit så förtjust i fenomenet men inser nu när jag gjort några stycken att de är rätt tjusiga, de är mycket dekoration för lite pengar och de går assnabbt att göra! Inte behöver man vara speciellt noggrann heller. Mankan ju variera dem i oändlighet med färger, hörnklippning, storlek och presentation. 
 
Så varför inte några röda till jul... Eller kanske någon installation med en massa vita i olika storlekar.. Skulle kunna passa mina mer spartanskt juldekorerade rum... 
 
Det finns tusentals instruktioner på internet för hur man gör dessa. Jag kollade på en video som jag tyckte var rätt bra på ICAs hemsida. Men i korta ordalag:
 
- Dela arket på mitten och lägg delarna på varandra
- Bestäm sedan hur stora bollar du vill ha (den stora är gjord av arket delat på mitten)
- Vik sedan pappret som ett dragspel (ni vet, ena sidan och så andra sidan...)
- Knyt ett snöre runt mitten, med tillräckligt mycket snöre för att ha något att hänga upp den i sedan
- Klipp en form i ändarna (spetsa till eller runda till eller dylikt)
- Sedan tar man bara och drar ut pappren ett i taget på samtliga sidor tills det blir en boll 
- Fluffa till lite och klaart!
 
 
 
 
 
Till top