Julkalendrar

Jul, Julkalendrar / Permalink / 1
Varje år ser jag med spänning fram emot årets julkalender och drömmer om fornstora dagar med Sunes jul och Greveholmsslott. Sällan träffas förväntningarna, och sällan ser man mer än 2-3 avsnitt tyvärr. Men några guldkorn finns det som sagt och jag tänkte ägna mig åt att recensera dem lite granna och även då så klart, titta på dem. För vem behöver inte lite julfeeling nu när blåsippor och tussilago tittar fram..
 
Tänkte börja med Sunes jul, den kollar jag på några gånger om året så den tog jag mig friheten att låta bli att titta på nu. 
 
Sunes jul handlar då naturligtvis om, Anders Jacobssons och Sören Olssons, familjen Andersson.  Huvudkaraktären heter Karl Sune Rudolf Andersson, han är i tidig skolålder och bor i en villa med pappa Rudolf, mamma Karin, storasyster Anna och lillebror Håkan. Rudolf är en ytterst fåning men familjekär far och mansplainer, som jobbar med att vända på papper och säga "Hhmm".  Mamma Karin är en bibliotikarie och "under fläkten"-rökare som lite stressat löser uppkomna situationer på sitt eget vis,  som alltid har ett lite trött överseende med sin man och sina barn. Storasyster Anna vill nog gärna vill bli bortadopterad och hänger helst med en massa tuffa grabbar som säger "ba" och "typ". Lillebror Håkan är en supersöt bråkstake, som älskar att outa familjens, främst Rudolfs, tillkortakommanden och att retas med Sune. Sune själv är en snäll och rar kille med en exceptionellt livlig fantasi som kallar sig för tjejtjusare, mest tjusar han på sin vän/flickvän Sophie. 

Julkalendern visar familjens egen vardag från 1 december till julafton med väntan på snö, pulkaåkning, julbak, julbord och julklappas shopping. Naturligtvis går ingenting som planerat och hela kalendern är underhållande från början till slut! Med ett undantag, avsnittet då Sune har gap- och skriksjukan! Tyst med dig unge! 

Några guldkorn i serien är när Håkan plötsligt är väldigt lång parallellt med att pepparkaksdegen är borta (och i princip allt övrigt Håkan göra), när Rudolf har snöbollskrig med grannen och när Gorbatjov och Reagan äter pannkakor(våfflor?). Allt inbakad i en härlig anda av 80/90-tal. 

Hela kalendern finns på Öppet Arkiv så det är bara att börja titta! Tänkte avsluta med några citat men de är förmånga godbitar för att välja ut några, kör bara den här: "famiiljen?" 

 

 


 
#1 - - Johanna firar jul ♡:

Vilken härlig recension! Jag älskar Sunes jul! Underbar julkalender.

Jag gillar även att du har din juliga blogg aktiv året om. Jättekul! Efter ett mindre bra julbloggsår 2017 funderar jag på att hålla min blogg öppen och låta mig själv blogga om julen när som helst under hela året istället för att hålla på allt till hösten som jag har gjort de senaste åren..

Svar: Hej! Tack så mycket och tack för att du tar dig tid att kommentera. Hela min bloggidé är att 2018 ska bli ett år då julen blir magisk igen =) Men nu när sommaren börjar hägra och jag har lyckats klämma ur mig ett inlägg varannan dag i snart 4månader så börjar det bli trögt! Något så litet som en kommentar kan gör en peppad igen! Och jag tycker absolut att du ska tillåta dig julblogga när som helst på året! Ha det fint!
julfeeling.blogg.se

Till top