Julkalender - Pelle Svanslös

Jul, Julkalendrar / Jul, Julblogg, Julkalender, Pellesvanslös / Permalink / 0
Vi kör en till sådan här, det var så kul sist! Jag har nyligen kollat igenom hela Pelle Svanslös på nytt (tack Öppna arkivet)! Jag har nog bara sett den två gånger innan och förra gången var för väldigt länge sedan. Jag mindes den som superbra, absolut topp 3 av de kalendrar jag har sett, så jag var lite nervös inför tittningen. Tänk om mitt minne svikit mig och mitt tidigare betyg av kalendern var helt byggt på ett barns okritiska ögon. 
 
Men icke! Den var fantastisk! Vi kör en kort summering: Pelle, som inte har någon svans, flyttar in hos en familj på Åsgränd i Uppsala. Via deras takfönster tar han sig ut och bekantar sig med området och dess kattinvånare. En av dem han träffar på är Elake Måns, som tillsammans med sina hantlangare Bill och Bull, ständigt mobbar stackars snälle Pelle. Men där finns också den vackra och söta Maja Gräddnos, som Pelle snart förälskar sig i, samt den rara restaurangägaren Trisse. Trots jämna plågor ifrån Måns så spirar kärleken och vänskapen genom lustiga företeelser och i en supermysig omgivning.    
 
Några extra härliga inslag är Peter Harrysson som den läskiga vakthunden Pettersson, Claes Månssons strutskaraktär samt atmosfären i Trisses (Brasse Brännström) restaurang. Tänk att det kan hända så mycket i en liten gränd, man kan både bli kidnappad i en säck potatis och hoppa skidhopp från tak... 
 
Denna julkalender har verkligen allt man kan önska sig i en julkalender, vad gäller både underhållningsfaktor och mysfaktor! Rekommenderar alla att se den, på nytt eller för första gången! Kisa bara lite när du ser att någon byggnad är paper mache så blir det toppen! 
 
"Det är Boll och Bills bull! Bullen tillhör Bill och Boll" 
Till top