Filmrecension - Klassiker

Jul, Julfilmer / Permalink / 0
Gremlins (1984)
Här har vi en klassiker! Trots att den släpptes på sommaren så är och förblir den en julfilm! Ifall någon har missat denna film, eventuellt unga läsare, så handlar filmen om en grabb som får ovanliga husdjur. Dessa djur har några små men ack så viktiga regler: 1. Inget vatten 2. Ingen mat efter midnatt 3. Inget starkt ljus. Detta går naturligtvis åt skogen relativt snabbt och totalt kaos bryter ut i staden, mitt under julhelgen. Filmen är rolig, mysig, hektisk och julig! Vilka ingredienser har vi då? Jo vi har snö, lite love, vi har julpynt och vi har...kanske inte precis julmagi men något övernaturligt i alla fall! Värd en titt för att komma i julstämning!

Ensam hemma (1990)
Vi dammar av ännu en klassiker. Ska väl erkännas att denna börjar bli tungtittad efter så många vändor men den är absolut mysig att ha på i bakgrunden som ackompanjemang till diverse pyssel och julstök. Den här filmen KAN ingen ha missat, men för sakens skull: Filmen handlar om lilla Kevin som blir kvarglömd hemma när familjen far iväg för att fira jul. Som om inte det var illa nog så bestämmer sig några tjuvar för att göra inbrott i huset och Kevin tvingas freda sig och huset på diverse kreativa vis.  Supermysig familjig julfilm som står sig rätt bra trots tidens tand, självklart är den rätt lökig men det går inte att undvika i den genren. Den är i alla fall mysig, den är snöig och den är pyntig. Det saknas kärlekskärlek, men den har en egen liten Ebenezer Scrooge i form av den läskiga grannen (även om det läskiga och sura mest finns i Kevins huvud) som fram emot slutet återförenas med sin familj och det är ju också kärlek. Även i Kevins familj finns det så klart kärlek och återföreningen är rörande men man kan ju inte låta bli att tycka att föräldrarna är ena jädra stolpskott. Och så finns det en film till med samma tema... en signal till socialen kanske..!?

Så, det var det! Två sevärda julklassiker, som åtminstone förtjänar att stå på i bakgrunden någon gång under julstöket. Fast har man inte sett dem förr så förtjänar de en seriös genomtittning!

Det de har gemensamt, som stressar mig något, är att mycket saker förstörs och smutsas ned! Ve och fasa!

Till top